Meksika’nın Oaxaca eyaletinin Sierra Sur bölgesinde “Yeni Demokrasi için Birlik 2. Ulusal Toplantı”sı düzenlendi. Yerli halklarla ve devrimcilerle birlikte gerçekleştirilen buluşmalarda bir dizi etkinlik düzenlendi. Mural gazetesinde yer alan haberde etkinliklerin içeriği ve anlatılar yer alıyor. Çeviride Mural gazetesinin orijinal diline sadık kalarak çevirmeye özen gösterdik. İyi okumalar.
“YENİ DEMOKRASİ, YENİ VATAN VE SOSYALİZM!”
Halk Hareketi-Kızıl Güneş, Mural gazetesi, Halk Kadın Hareketi, Halk Öğrenci Hareket, Tarım Devrimci için Topluluklar Birliği’nden oluşan örgütler Oaxaca’nın Sierra Sur dağlarındaki Rio Espejo tarım topluluğunun yerleşkesinde buluşma gerçekleştirdi. Toplantının çalışmalarını hazırlamak için “Atölye Liderleri Çalıştayı” düzenlendi. Bu çalıştayların temel amacı 2. Toplantının gerçekleştirilmesi için ideolojik, politik ve pratik bir hat belirlenmesiydi. Bu çalıştayda tartışmaların dışında aynı zamanda kendi kültürlerini de anlattı. İlk atölye çalışmasında yerel topluluğun siyasî-sosyal bağlamı ve gelenekleri hakkında bilgiler verildi. Bu çerçevede çeşitli efsaneler ile tiyatro oyunları hazırlandı. İkinci atölye çalışması Santa Rosa Panzacola Belediye Toplum Ajansı binasında gerçekleştirildi; burada katılımcılar devrimin hizmetindeki sanata ilişkin doğru bir ideolojik ve siyasi yönelim için “Yenan Forumu’nda Sanat ve Edebiyat Üzerine Konuşmalar (1942-Mao Zedong, ÇN)” belgesini toplu olarak inceledi. Çocukların ve gençlerin katılımı ile kaynaştırma oyunları ve etkinlikleri gerçekleştirildi. Üçüncü ve son atölye çalışması Francisco Villa Topluluğu’nda gerçekleştirildi. Katılımcılar 2. ENC-ND (Yeni Demokrasi için Birlik 2. Ulusal Toplantı kısaltması, ÇN) için hazırlıkları ve faaliyet programını tamamlamış, tartışmaya hazırlanmak için “Düzeltme Kampanyamızı Derinleştirmek” başlıklı yol gösterici bir belgeye dayanarak mevcut siyasî durumu analiz etti.
“HALK AYAĞA KALKTIĞINDA EGEMENLER TİTREYECEK”
2. ENC-ND, farklı örgütlerin yüzlerce kızıl bayrağının havada dalgalandığı, “Halk Ekmek, Özgürlük ve Toprak için Ayağa Kalktığında, Kıyıdan Dağlara Kadar Egemenler Titreyecek”, “Kuzeyden Güneye, Doğudan Batıya, Bu Mücadeleyi Ne Pahasına Olursa Olsun Kazanacağız” sloganlarının tepeleri inlettiği ve yakındaki çiftlik insanlarına neşe veren bir yürüyüşe başladık. Yürüyüş ile birlikte Espejo Nehri’ne ulaşıldığında, yerel ve tarımsal yetkililer, devrimcileri dağlarına kabul etti ve Yeni Demokratik Devrim için çalışmak üzere bu yerde toplanmalarına izin verdi. Yerel halklar inançları gereği “Toprak Ana” teşekkürlerini sunmak devrimcilerin alana gelişini geleneksel törenle karşıladı. Yerli halkların (nefret dolu İspanyol sömürgeciliğinden günümüze kadar ezilen) toprak ve çocukları arasındaki ilişki temeldir ve Anáhuac’ın farklı halklarının dünya görüşünü ifade eder: “Yeryüzünden geldik, yeryüzünde yaşıyoruz, yeryüzüne dönüyoruz; yeryüzü için savaşıyoruz, yeryüzünü özgürleştireceğiz.”
Yerel halk liderleri toprağa saygılarını sundular ve şöyle anlattılar: “Bu bir kan değil, yaşam saygısıdır, çünkü mücadelemiz yaşam için, toprak için ve özgürlük içindir. Eğer bedeli buysa, hayat ve mücadele bunu gerektiriyorsa, kanımızı dökmeye de hazırız, ama zulmedenler ve öldürenler de suçlarının bedelini ödeyecekler ve o zaman bu topraklar ve çocukları için özgürlük olacak” dedi.
Farklı yerlerden ve bölgelerden gelen yoldaşlarımız ve yerliler ortak bir yemek etkinliğine başlamadan önce yerli halk liderleri, bizi “Emiliano Zapata İki Dilli Okulu”nda yeni bir sınıfın açılışına davet etti. Rio Espejo topluluğunda hem okul öncesi hem de ilköğretim seviyelerine hitap eden, Zapotekçe ve İspanyolca eğitim veren tek eğitim kurumu. Bu küçük okul, yerel halk için en değerli hazineye ev sahipliği yapıyor: çocuklar. Bu ikinci sınıf ve küçük çatılı alan, Rio Espejo halkının çocuklarının geleceği için verdikleri uzun bir mücadelenin sonucudur; artık biri okul öncesi diğeri ilkokul olmak üzere iki sınıfa sahip olacaklar ve burada derslerinin içeriğini daha iyi öğrenebilecekler ve geçmişte yaşanan büyük dikkat dağınıklıklarından kaçınabilecekleri anlamına geliyordu. Orada, yerel halkın Tequio’sunun (topluluğun yararına kolektif çalışma ya da düzenli komünal çalışma), yönetiminden tek bir kuruş almadan, çocukların beslenmesi için topluluk yemekhanesinin inşa edilmesini nasıl mümkün kıldığına tanık olduk. Topluluk sakinleri bu açılıştan haklı olarak gurur duydular. Sınıfları (Rio Espejo hâlâ elektriksiz) onlara daha iyi çalışma ve öğrenme koşulları sağlıyor; meydanları artık sivil, sportif ve sosyal faaliyetlerini gerçekleştirirken onları koruyacak küçük bir çatıya sahip ve yakında çocukların derslerinden önce ve sonra kahvaltı ve öğle yemeği yiyebilecekleri kendi yemek odaları olacak. Öğretmenin toplumda karşılaştığı zorlukları anlıyor ve bu okula ulaşmak ve iki farklı eğitim seviyesinden çocuklara ders vermek için 3 saatten fazla yürümek zorunda kalarak gösterdiği çabayı takdirle karşılıyoruz. General Emiliano Zapata’nınkinden daha iyi bir isme sahip olamayacak bu kırsal okulun koşullarını iyileştirerek çocuklarının geleceğini sağlamlaştırmaya kararlı olan Rio Espejo topluluğunun çabalarını alkışlıyor ve aynı zamanda öğrencilerini eğitmek ve onları Yeni Demokrasi için Kolektifler 2. Ulusal Toplantısı’nın çalışmalarına dahil etmek için çok çalışan öğretmen arkadaşımızın yorulmak bilmeyen çalışmalarını da alkışlıyoruz.
Açılış töreninin sonunda topluluk herkesi dostluk havası içinde yemeklerini paylaşmaya davet etti. Şehirlerden gelenler, şarkının öğrettiği gibi her şeyin devrimci olduğu dağlarda olmaktan hayrete düştüler. Sıcak topraklardan gelenler soğuktan titrediler ama kalpleri ülkenin bu unutulmuş köşesinden tüm güçleriyle savaşanları görmekten sevinç duydu. Tüm ziyaretçiler Rio Espejo’dan gelen yoldaşlar için şaşkınlık ve hayranlık doluydu. Karavandaki yolculuğumuz Oaxaca City’den itibaren, şimdiye kadar tek bir ambulansın ya da topluluklara yardım götüren tek bir aracın bile geçmediği bozuk bir yol boyunca on iki saatten fazla sürdü. Taş, toprak ve kayalardan oluşan bu yol boyunca, ara sıra- her altı ya da üç yılda bir- yerel köylü ailelerin bir adayı köyün dışına ittiği son seçimde olduğu gibi, oy peşinde koşan bir politikacı geçiyordu. Compañera Victoria, çiftlikteki diğer kadınlarla birlikte, köye gelen ve ellerinde yiyecek paketleri ve tişörtler taşıyan Morena üyelerini korkmuş görünerek kovaladıklarını anlatıyor… “Defolun buradan, burada yoksulluğumuzla dalga geçmenizi istemiyoruz, burada bir seçim merkezi ya da bir gıda bankası istemiyoruz”. Bunlar Rio Espejo’lu kadınların sözleriydi.
Anáhuac halkının kültürü zengindir ve farklı yönleriyle kendini gösterir. Bunlardan biri de yemektir. Sadece topluluğun katılımcılarla paylaşmak için kurban ettiği inekten dolayı değil; sadece onu paylaşanların buluşma, kardeşlik, çalışma, sevinçleri, üzüntüleri, hayalleri ve planları için bir alan olarak mutfaktan dolayı değil; aynı zamanda fasulye, kahve, pirinç, ekmek, meyve, domates, biber, kabak, süt ve paylaşmak için diğer ürünleri getirenlerin Gueza’sından (bir topluluğun sakinleri veya kardeş halklar arasında dayanışmanın kültürel bir ifadesidir, çn) dolayı.
Yerel ve tarımsal yetkililer ile 2. ENC-ND Organizasyon Komitesi çalışmaları başlattıktan sonra, ilk olarak Halkın Gençlik Birlikleri’nden (BJP) genç devrimcilerin önderliğinde Enternasyonal Marşının toplu olarak söylenmesiyle açılış yapıldı. “Emiliano Zapata İki Dilli Okulu” öğrencileri, güçlü bir anti emperyalist ve ulusal kurtuluş bilinciyle orada bulunan herkesin eşlik ettiği “Bayrak Çağrısı” ve “Ulusal Marşı” söyleyerek ulusal bayrağa saygılarını sundu. Marşlar ve danslar ezilen halkların kültürü, kimliği ve sömürgeciliğe karşı mücadeleyi destekleyen bir direniş silahıdır. Açılış töreninin hemen ardından danslar, orada bulunan herkesin alkışları ve gülümsemeleri eşliğinde başladı. Piste ilk çıkan Rio Espejo topluluğunun çocukları ve gençleri çeşitli danslar sergiledi. Onları, yine danslar sergileyen diğer toplulukların üyeleri takip etti ve hatta herkesi bir araya getiren, tatlıları, yemekleri ve birçok gülümsemeyi paylaşan bir su savaşı bile yapıldı. Orada, köylüler, çocuklar, gençler, yaşlılar, erkekler, kadınlar, yerli halk ve ziyaretçiler, önlerinde uzanan bu uzun ulusal kurtuluş mücadelesinde yoldaş olduklarını bilerek birlikte dans ettiler. Ardından şarkılar söylendi. Halkın Gençlik Birlikleri “La Joven Guardia” şarkısını söylemek üzere yerlerini aldılar. Fransız kökenli proleter bir marş olan bu marş kısa sürede komünist gençliğin marşı haline geldi ve daha sonra İspanya İç Savaşı sırasında genç cumhuriyetçi savaşçılar tarafından popülerleşti. Diğer yoldaşlar, Meksika’daki devrimci hareketin emektarlarından Anthar López’in “Parti Şarkısı”nı savaşçı bir tonda sundular. İşçi sınıfının kahraman bir savaşçısı olarak Komünist Parti’nin onuruna söylenen bu marş Anáhuac’tan Amerika’mızın tüm ülkelerine kadar popüler hale geldi. Ayrıca devam etmekte olan devrim uğruna ölümsüzleşenleri mücadelesini anımsatan konuşmalar da yapıldı. Ölen yoldaşların isimleri ve yüzleri etkinliğin yapıldığı yerde gösterildi. Onların önünde bir yoldaş, çeşitli mücadelelerimize dayanışma içinde eşlik eden emektar bir militan olan şair Martín Martínez Rodríguez’in Dr. Ernesto Sernas García yoldaş için yazdığı “Litigante” (Davacı) başlıklı şiiri okudu.
Yeni Bir Kültür, Yeni Bir Ekonomi ve Yeni Bir Siyaset için atölye çalışmaları büyük önem taşıyordu. Katılımcılar çeşitli faaliyetler gerçekleştiren dört karma ekibe ayrıldı.
“ORMAN, SU, ATEŞ VE RÜZGÂR”
“Orman” ekibi, Río Espejo topluluğunun yaşamını, çevresini ve mücadelesini vurgulayacak bir duvar resmi yapmak amacıyla topluluk yemekhanesine gitti.
“Su” ekibi gravür tekniği üzerinde çalışmak için bir araya geldi ve çekilecek görüntüler üzerinde anlaştı.
“Ateş” ekibi, oldukça kullanışlı ve ekonomik olan, tarım topluluklarının doğal kaynaklarını akılcı bir şekilde kullanan, gaz sobalarının yerini alan ve aynı zamanda kömür ve yakacak odun yakımını azaltan bir tür soba olan cadı sobaları inşa etmek için çalışmalara başladı.
Genel olarak çocuklardan oluşan “Rüzgâr” ekibi, uçurtma yapmak için başka bir alana geçti. Burada uçurtmaların tarihi ve yararları hakkında biraz açıklama yaptılar, Gazze’deki soykırım ve kahramanca direniş durumu hakkında bilgi edinmek için konuşmadan ve malzemelerden yararlanarak Filistin için düzinelerce uçurtma yaptılar.
“Su, Ateş ve Rüzgâr” ekipleri öğleden sonra çalışmalarını sundu. Su, Karl Marx, Vladimir Lenin ve Başkan Mao Zedong’un yüzlerinin yer aldığı ve yakında farklı bölgelerdeki duvarlara asılacak olan düzinelerce poster yaptı. Ateş, kopal (kopal: reçine türü, çn) tütsüsüyle karıştırılmış talaş dumanının ortasında cadı sobasının sonucunu sundu; daha sonra küçük soba, bir film gösteriminde ortamı ısıtmak için kullanıldı. Rüzgâr, Filistin bayrağı taşıyan düzinelerce uçurtmayı Meksika dağlarında uçurdu; sadece çocuklar değil, gençler ve yetişkinler de küçüklerle birlikte koşarak uçurtmaların yükselmesini sağladı ve Filistin’in kazanacağını açıkça gösterdi!
FİLM GÖSTERİMİ
Daha sonra yine birlikte akşam yemeği yendikten ve tam gece çökerken Mural gazetesi ekibi olarak biraz daha güneyde, Chiapas eyaletindeki diğer dağlarda verilen mücadele hakkında bir film sunduk. Río Espejo’da elektrik olmadığı için bazı teknik zorluklar yaşandı. Bu nedenle ses ve projeksiyon ekipmanımızın yanı sıra yakıtla çalışan bir jeneratör ve perde görevi gören büyük beyaz bir pankart getirdik. Montaña’daki topluluklardan birçok genç ve çocuk bize daha önce hiç sinemaya gitmediklerini ve sadece birkaçının ailesinin ya da arkadaşlarının evinde film izlediğini söyledi. Dolayısıyla bu onlar ve herkes için harika bir deneyimdi.
Filmin adı “Zamanın Kalbi”, Zapatista yoldaşların bir yapımı ve özerk topluluklarda (EZLN Destek Üsleri) bir arada yaşama ve sosyal örgütlenme biçimlerini, genç bir destek üssü üyesinin genç bir isyancıya olan aşkını ve toplulukların eski Devlete karşı örgütlü direnişini anlatıyor. Katılan herkes, bizim bulunduğumuz yere oldukça benzer bir yerde yaşanan bu mücadele deneyimini bildiği için çok dikkatliydi. Ülkenin güneyinde yolların, elektriğin, kamu hizmetlerinin olmadığı ve Devletin tek varlığının baskıcı olduğu başka bir köy. Ülkenin güneyinde, yoksul köylülerin, yerli halkların kaderlerini kendi ellerine aldıkları, onların “özerklik” dedikleri, bizim ise kendi kaderlerini tayin, özyönetim ve öz savunma dediğimiz şeyi doğuran başka bir köy. Bölgelerin özgürleştirilmesi ve Yeni Gücün embriyolarının uygulanması için üç temel kriter. Filmi izleyeneler, ineğin yok edilmesine ve gençlik romantizmine çok güldü. Sonunda pek çok kişi gençlerin, meclisin ve Zapatista komutasının kararını alkışladı. Halkın içindeki düşmanca olmayan çelişkiler bu şekilde çözülmelidir.
TEMİZLİK VE AĞAÇLANDIRMA
Sabahın erken saatlerinde yerel yetkililer ve Organizasyon Komitesi, bölgenin genel temizliği ve yeniden ağaçlandırılması için talimat verdi. Rio Espejo halkına bir minnettarlık ve dayanışma göstergesi olarak tarım yetkilileri tarafından belirlenen araziye 50’den fazla meyve ağacı dikildi; hemen işe koyulmak üzere gönüllü birlikler oluşturuldu. Topiles birlikleri bir kez daha disiplin ve kolektif çalışmanın parlak bir örneğini sergileyerek üç temel görevi yerine getirdiklerini gösterdiler: mücadele, seferberlik ve üretim.
Kolektif çalışma bittiğinde, yerel yetkililer hepimizin kahvaltıdan önce nehre gidip yıkanmak için kısa bir süremiz olduğunu ve ardından faaliyetlere devam edebileceğimizi belirttiler. Her katılımcıya yerel bitki örtüsüne ya da faunaya zarar vermemeleri, nehri kirletmemeleri ve arkalarında herhangi bir çöp bırakmamaları konusunda açık talimatlar verildi. Çalışma, “Yeni Demokrasi” ve “Sosyalizm” olmak üzere iki büyük ekibin oluşturulmasıyla başladı. Bu ekipler “Düzeltme Kampanyamızı Daha İleriye Taşıyalım” başlıklı kılavuz belgeyi toplu olarak incelemek üzere iki çalışma gruba ayrıldı. Yeni Demokrasi, “Emiliano Zapata İki Dilli Okulu”nun yanında çalıştı. Sosyalizm ise orman ağaçlarının eteğindeki bir tepede çalıştı.
Sonunda iki büyük halk sanat gösterisi vardı.
Katılımcılara bu tekniğin kolaylığı ve ajitasyon ve propaganda çalışmaları için uygunluğunun gösterildiği bir serigrafi (bir baskı türü, burada kıyafete uygulanıyor, çn) atölyesi yapıldı. Aynı zamanda efsaneler üzerine bir atölye çalışması yapıldı ve her halkın efsanesinin nasıl tarihlerinin, kolektif yaşamlarının, acılarının ve mücadelelerinin bir parçasını içerdiği anlatıldı ve bu anlatıların mücadelelerimizi ve hedeflerimizi anlatmaya nasıl hizmet ettiği gösterildi.
Çocuklar kendi piñata (karton, kil veya kağıt hamurundan yapılan ve renkli kağıtlarla süslenmiş içi dolu şeker dolu bir nesnedir, çn) ve boyama atölyelerini yaptılar. İlkinde, malzemeleri yeniden kullanarak piñata yaptılar ve birbirleriyle paylaşmak üzere içlerini şekerlerle doldurdular. İkincisinde ise tarım devrimine ve anti emperyalist mücadeleye resmeden keçeli kalemler ve diğer nesnelerle oynayarak boyadılar. Buna ek olarak, 2. Toplantının iki günü boyunca Halk Öğrenci Hareketi’nden (MEP) yoldaşlar, tansiyon vb. sağlık hizmetleri sağladılar. Ayrıca bazı tıbbi konsültasyonlar sundular ve bazı hasta yoldaşlarla ilgilendiler ve bu hizmetleri sağlayan yoldaşlara güvenilir sonuçlar veren görme sorunları yaşayanlara da yardımcı oldular. “Halkı Savunmak İçin Çalışın ve Öğrenin” şiarıyla hareket eden MEP, Siqueiros yoldaşın dediği gibi, bilgilerini halkın hizmetine sunmuştur: “Halk Üniversiteye, Üniversite Halka” ve fikir alışverişinin ardından gençlerle ve çocuklarla farklı pedagojik faaliyetlere de katıldılar. Daha sonra, 2. Toplantının politik bölümünde, Halk Hareketi-Kızıl Güneş, Proleter Devrim için Bilim Kültür ve Çalışma Merkezi (CCE) ve tüm katılımcılar için iki farklı konuyu ele alan bir tartışma sundu. Halk Hareketi-Kızıl Güneş, geçtiğimiz yıl Kolombiya’da Başkan Mao Zedong’un doğumunun 130. yıl dönümü vesilesiyle düzenlenen enternasyonalist bir etkinlikte sundukları “Maoizm ve Kitlelerin Örgütlenmesi” başlıklı çalışmayı paylaştılar. CCE’den yoldaşlar, Meksika Komünist Partisi’nin kuruluşunun 105. Yıl dönümünü anma çağrısını sunarak tarihçesinin bir bölümünü ve ülkemizdeki devrimcilerin toplumun devrimci dönüşümü amacıyla Parti’nin yeniden kurulması için çalışma ihtiyacını açıkladılar. Tartışma sırasında katılımcılardan bazıları, mevcut farklı topluluklardaki ve toprak için mücadele eden diğer topluluklardaki tarım mücadelesi deneyiminden ve tarım devrimini sürdürme ve doruğa çıkarma ihtiyacından bahsederek bunu acil bir görev olarak ulusal kurtuluş mücadelesiyle ilişkilendirdi. Diğer yoldaşlar, örgütlerimiz içinde geliştirmeye devam ettiğimiz ve “her ne pahasına olursa olsun birlik” eğilimini reddederek birlik için iki temel kriter belirlediğimiz bir tartışma olan diğer güçlerle birleşik cephe ihtiyacından söz ettiler: 1) İlkelerde Birlik ve 2) Eylemde Birlik.
PCM’nin (Meksika Komünist Partisi) 105. yıl dönümüyle ilgili olarak Partinin büyük mücadeleler verdiğini, Meksika işçilerine büyük süreçlerde önderlik ettiğini, Tarım Toplulukları Birliği’nin önderlik ettiği gibi köylü ayaklanmalarına eşlik ettiğini hatırlattığı bir anlatım yapıldı. “Bu 2. Toplantıda kendisinden çokça bahsettiğimiz yoldaş Siqueiros’un Partisi, Zapata’nın yanında savaşan ve Meksika ordusu tarafından öldürülen Rubén Jaramillo’nun Partisi, Edelmiro Maldonado’nun, Tereso Gonzales’in ve o dönemde SSCB’deki Kruşçevci yozlaşmaya karşı Mao Zedong’un düşüncelerinden yana tavır aldıkları için ihraç edilen Camilo Chávez’in Partisiydi”. Birçok katılımcı, Meksika Komünist Partisi’nin kuruluşunun 100. yıl dönümü vesilesiyle 2019 yılında CCE’li yoldaşlar tarafından hazırlanan “Meksika’da Komünist Mücadelenin Yüzyılı” başlıklı makalenin 2. baskısını edinmek istedi.
Yoldaş David Alfaro Siqueiros bize sanat ve kültürün müzelerindeki zenginlere özgü bir mesele olmadığını, halkın emeğinin, yaşamının ve mücadelesinin aktif bir ifadesi olması gerektiğini ve onları devrimin hizmetine sunarak, şehirlerde ve tarlalarda sokaklara çıkararak, her yerde yeniden üreterek anlam kazandırması gerektiğini öğretiyor çünkü halk her yerde mevcuttur. Yeni Kültür böyle doğacaktır.
İkinci Toplantının sonuna doğru, “Orman” ekibi bize topluluk yemekhanesinin bir tarafına yaptıkları duvar resmini sundu. Duvar resmi, dağların, ağaçların ve bir nehrin bir araya geldiği, altın renginde parlak bir parıltıyla kesişen ormanlık bir manzarayı gösteriyor ve tüm bunların ortasında zeytin yeşili şapkalar, kırmızı bandanalar ve siyah ceketler giyen, tüfek taşıyan bir kadın ve bir erkek olmak üzere iki Topil* var. Etraflarında her yerden gelen bir kızıl bayrak ve şu yazıyor: “Tarım Devrimi” ve “Ulusal Kurtuluş”, ayrıca Kızıl Güneş logosu ve diğer tarafta Orak ve Çekiç. Hepsinden önemlisi, toprakların özgürleştirilmesi ve Yeni İktidarın ilk oluşumlarının uygulanması için üç temel kriteri vurgulayan yatay bir pankart: Kendi kaderini tayin, Özyönetim ve Öz savunma.
Orman ekibinin tüm üyeleri çalışmalarını sunmaktan ve sergilemekten çok mutluydular ve buna karşılık tüm katılımcılar, yaratılması iki gün süren ve hem yerel hem de diğer yerlerden çocukların, gençlerin, erkeklerin ve kadınların ellerini içeren bu çalışmaya hayran kaldılar. Katılımcılar, toplumda kalan ve toprak ve ulusal kurtuluş için aktif olarak mücadele eden topluluklarda Yeni bir Kültür yaratmak için kolektif çalışmaya tanıklık eden bu duvar resmine kahve ile kadeh kaldırdı. Son bölümde, iki çalışma grubunun sözcüleri, “Yeni Demokrasi” ve “Sosyalizm” ekipleri, kendi gruplarının sonuçlarını genel kurula sundular; burada kararlar oy birliğiyle onaylandı ve bu toplantıların önemini, iyimserliğini ve katılımcılar arasında açığa çıkan mutluluğu vurgulayarak gelecekte de devam etmesi için önerilerde bulunuldu.
Sıcak topraklardan gelen yoldaşlar mutlu bir şekilde “direniş sahilinde üçüncü Encuentro” önerisinde bulundular, hepimiz bu asi dağların soğuğunun güçlü olduğunu bilerek güldük, ancak bu toplantıda partileri kovan ve bu bölgeyi savunan cesur erkekler ve kadınlar sertleşti, üç kriteri her geçen gün inşa etti ve Yeni Gücün ilk tohumunu ekti.
*Topil, özellikle Meksika’nın yerli topluluklarında, geleneksel olarak köy veya topluluk yönetiminde görev yapan kişileri ifade eder. Topiles, topluluğun düzenini ve dayanışmasını sembolize eder. Onların görevi, bireysel çıkarları değil, topluluğun kolektif iyiliğini önceliklendirmektir.